Lionsclub Tilburg: een club met historie

Onze club, opgericht op maandag 29 april 1963, kan bogen op een rijke historie. Deze officiële installatie vond plaats in het Paleis Raadhuis van de gemeente Tilburg in bijzijn van burgemeester Becht, twee wethouders, internationale gasten én vertegenwoordigers van vele Lionsclubs.

Lionsclub Tilburg was toen de 43ste club in Nederland en tijdens de receptie in de Philharmonie werden 22 Lions vaantjes uitgewisseld. Met onze eerste president, Ed van den Bergh hadden we het toenmalige Hotel Riche op de Heuvel als 'clubhuis'.

Lions Nederland kende op dat moment 900 leden en werd bekend door de eerste grote TV inzamelactie gepresenteerd door Mies Bouwman ten behoeve van "Open Het Dorp". Lions Nederland bracht toen een half miljoen gulden bijeen. Lionsclub Tilburg was toen vooral actief met zwemwedstrijden voor gehandicapte kinderen.

Inmiddels zijn er een aantal lustra geweest en zijn we dus 58 jaren verder. Tijdens het tweede lustrum in 1973 werd een oriëntatierit georganiseerd gevolgd door een groot diner. Het vijfde lustrum in 1988 is groots aangepakt.

Voor het eerst werd de grote zaal van Theaters Tilburg afgehuurd om de Tilburgse amateurkunst onder het motto "Amateurs voor de Leeuwen" de gelegenheid  te geven om hun kunnen te presenteren aan het grote publiek. Op vrijdag was het de beurt aan zang en dans, en op zaterdag de beeldende kunst. Frank Schonk en Jos de Bont waren de regisseurs van dit programma.

In 1993 werd het succes van 1998 in wat aangepaste vorm herhaald. Primeur was een optreden van het Lions Tilburg Koor bestaande uit vier leeuwen en vier leeuwinnen. Ook het zevende lustrum in 1998 werd zeer groots opgezet. Onder het motto ‘Lionsclub Tilburg actief voor kinderen’ werd gedurende een week het Circus Renz naar Tilburg gehaald. De week werd afgesloten met een spetterende Galavoorstelling op 29 april.

Heel bijzonder was de actie van de toenmalige supermarktketen SUPER, die gratis toegangskaarten aanbood bij besteding van bepaalde bedragen, hetgeen goed was voor in totaal zes uitverkochte voorstellingen. De totale actie heeft 83.000 gulden opgeleverd. De regie hiervan was vooral in handen van Frank Albada Jelgersma en Bob Penners.

Het achtste lustrum werd gevierd bij de president (Kees Janson) thuis, terwijl we voor het tiende lustrum naar het fraaie Ootmarsum in Twente zijn getogen. Ook in dat jaar werd ter gelegenheid van dit 10e lustrum op 23 juni 2013 een weergaloos Midzomernachtfeest georganiseerd in de Koepelhal in Tilburg. Een groots galadiner voor 500 gasten met optredens van Guus Meeuwis, Thijs van Leer en Youp van het Hek. Met een veiling en een ballonnenloterij werd een bedrag van meer dan €50.000 opgehaald dat werd verdeeld over drie regionale doelen.

Tijdens het 11e en vooralsnog laatste lustrum werden er rondom onze traditionele jaarlijkse Koningshoevenontmoeting een concert met medewerking van Thijs van Leer en het Fontys Jazz Choir en een beelden tentoonstelling van Daphné Du Barry op de Abdij de Koningshoeven georganiseerd.

Het waren stuk voor stuk memorabele mijlpalen en we kijken nu al uit naar het volgende, 12e lustrum in 2023. We zullen ongetwijfeld uitvoerig stilstaan bij dit 60- jarige bestaan van onze club en hopen van harte dat u daar bij zult zijn.