Dit project is aangedragen door begeleiders van RIBW Brabant, een instelling die mensen met een psychiatrische aandoening ondersteunt in hun herstel.

Binnen het RIBW begeleiden zij de specifieke doelgroep jongeren. In de oude basisschool ‘het zuiderlicht’ in de wijk Broekhoven begeleiden zij 30 kwetsbare jongeren naar zelfstandigheid. Dit gaat uiteraard met vallen en opstaan. Sport en een gezonde leefstijl is een belangrijke pijler in het herstel van onze cliënten.

De voordelen van het sporten zijn groot. Naast de fysieke voordelen, groeit het zelfvertrouwen, verbetert het dag- en nachtritme en krijgen de jongeren meer sociale contacten. In sommige gevallen zorgt de gezonde leefstijl er zelfs voor dat een cliënt kan stoppen met zijn of haar medicatie, zoals beschreven in het verhaal van Merlijn.

‘Les planches de belles filles’

Samen met de cliënten hebben de begeleiders een fietsclub opgericht. Het doel van dit project is Een jaarlijkse tour etappe rijden. Het eerste jaar gaan ze naar ‘le planches de belles filles’ in de Vogezen, Frankrijk. Er zijn al 10 deelnemers voor het project, die inmiddels ook al flink aan het trainen zijn. Naast het sportieve aspect, zijn veel van de deelnemers zelden of nooit in het buitenland geweest en zal ook die ervaring een bijdrage leveren aan hun herstel.

Voor dit project zijn 3 racefietsen aangeschaft, waaraan Lionsclub Tilburg een financiële bijdrage heeft geleverd.