“Samen Lachen” is een landelijk initiatief en is al aanwezig in zes steden: Amsterdam, Utrecht, Den Haag, Rotterdam, Eindhoven en Groningen.

De doelstelling van Samen Lachen is:

Kinderen die door de thuissituatie vrijwel nooit een dagje weggaan regelmatig meenemen voor een onbezorgde dag. Dit doen we door leuke uitjes binnen en buiten de stad te organiseren die begeleid worden door een groepenthousiaste jonge vrijwilligers. De doelgroep zijn kinderen die het thuis niet breed hebben.

• Leeftijd kinderen tussen 4 en 12 jaar
  • Iedere maand een uitje/activiteit (meestal op zaterdag)
  • Voor de kinderen gratis en zonder ouders
  • Gevarieerde uitjes qua invulling inclusief eten/drinken

Samen Lachen Tilburg

In Tilburg leven zo’n 1700 kinderen tussen 4−12 jaar in armoede. De Lionsclub Tilburg wil daarom het initiatief nemen om in Tilburg ook een afdeling van Samen Lachen op te richten en wel samen met de studentenverenging Olof. De idee is dat in het begin onze Lionsclub de organisatorische en financiële lead neemt en de studenten ons daarbij ondersteunen, vooral tijdens de activiteiten zelf. Op termijn verschuift de lead meer naar Olof en blijft onze Lionsclub actief voor advies en (incidentele) ondersteuning.

Inbreng Lionsclub Tilburg

Voor de korte termijn dient er een commissie te komen met de volgende functies: voorzitter, penningmeester, secretaris, fondswerving, activiteiten, doelgroep en coördinatie vrijwilligers. Laatstgenoemde functie komt bij Olof teliggen. Bij enkele andere functies kunnen we denken aan een koppel vanuit Lionsclub en Olof.

Tevens willen we in het begin dat bij elke activiteit zo’n twee Lionsleden aanwezig zijn voor (senior) begeleiding.

Aan Hulpfonds zal een voorstel voor financiële ondersteuning worden voorgelegd. Idee is dat vanuit Lionsclub deopstartkosten en de eerste twee activiteiten in 2024 volledig worden gefinancierd. Voor de activiteiten in najaar 2024 kan nog aan een garantiesubsidie worden gedacht. Daarna dient de afdeling selfsupporting te zijn en kan incidenteel worden bijgesprongen.

Inbreng Olof

Olof levert alle vrijwilligers tijdens de activiteiten en vervult de commissiefunctie coördinatie vrijwilligers. Daarnaastzal nog een enkel Oloflid in de commissie zitting nemen in de vorm van de genoemde koppels. Later nemen zij meer functies voor hun rekening.